Rätt till försvarare eller biträde vid förhör

Hej jag har fått ett btev fram polisen som att jag förkök för stöld på media mark men jag kommer inte i hög någon ting på grund av jag för ett år sedan och senare tider på grund av familije problem använder mycket antideproson tableter och kommnmer inte i hög någon ting men sam tidig mina barn säger att på dem tider jag för sökt att ta mitt live och jag har inlagt på sjukhus och nu i nästan 5 månader jag slutar ata dem tabletter jag har bott i nästan 30 år i svarige och har alderig gört nå¨gån sånt hela mitt live och jag vet inte vad ska jag gura nu som jag kommer inte i hög och jag besviken på mej hör kunde jag göra sodan jag behöver hjläp vad ska jag göra jag ska trärffa polisn och jag vill hjälp på min sidan

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och för att du vänder dig till Lawline.

Som jag förstår dig utifrån den information du lämnat, har du kallats till ett förhör hos polisen i anledning av ett försök till stöld. Regler om förhör, försvarare och biträde finns i rättegångsbalken (RB).

Om du kallats till ett förhör hos polisen är du skyldig att gå dit, med risk för att annars förpliktas betala vite (23:6a RB) eller hämtas av polisen till förhöret (23:7 RB).

Om du är skäligen misstänkt för brottet ska du underrättas om denna misstanke (23:18 st. 1 RB). För det fall de underrättar dig om misstanke, ska de samtidigt berätta för dig att du får anlita en försvarare (21:3 st. 1 RB). En försvarares uppgift är att tillvarata din rätt (21:7 RB). En försvarare får sitta med under förhöret hos polisen, om det kan ske utan men (skada) för utredningen (23:10 st. 4 RB). Möjligheterna för den som leder förundersökningen att vägra försvararen närvaro under förhöret är emellertid väldigt begränsade.

Om förutsättningar för anlitande av en offentlig försvarare föreligger ska den som leder förundersökningen göra en anmälan om detta hos domstol (23:5 st. 1 RB). En offentlig försvarare ska förordnas t.ex. när en misstänkt är häktad eller om denne är misstänkt för brott för vilket straffet inte är lägre än 6 månaders fängelse (21:3a RB). Saknar du rätt till en offentlig försvarare kan du istället anlita en privat försvarare på egen hand.

Om du nu har kallats till förhör för att höras "upplysningsvis", dvs. du är inte misstänkt, saknar du rätt till offentlig försvarare.

Du har möjlighet att skaffa ett juridiskt biträde som får sitta med vid förhöret (23:10 st. 3 RB). Ett juridiskt biträde har ingen försvarsfunktion och får inte vara aktiv under förhöret. Det juridiska biträde har främst en juridisk rådgivande funktion för dig.

Alltså vid förhöret får en försvarare sitta med, om du är misstänkt för brottet och om det kan ske utan men för utredningen. I annat fall får ett biträde sitta med.

Jag hoppas att det gav svar på din fråga. Är det något som är oklart eller har nya frågor dykt upp, tveka inte för att höra av dig igen.

Med vänlig hälsning,

Mikaela Wedbäck PizevskaRådgivare