Rätt till ersättning när jag blivit påkörd av en bil?

Hejsan! Jag blev precis påkörd av en bil vid ett övergångsställe. Bilen stannade (den stod stilla) upp för mig men för att försäkra mig, tittade jag bak mot bilen (som fortfarande stod stilla)och sedan cyklade 1 meter efter övergångsstället och korsade vägen. Snabbt som bara den börja bilen accelerera och körde på mitt bakhjul så jag kastades av cyklen men tur som den fick jag bara skrapsår. Har jag även rätt till ersättning av bilisten även fast inga större skador skedde?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

I egentlig mening har du troligen rätt till ersättning för dina skador enligt skadeståndslagen 2 kap. 1§som säger att den som uppsåtligen eller av oaktsamhet vållar personskada eller sakskada ska ersätta skadan. Det krävs alltså att bilisten varit oaktsam på något sätt, vilket absolut kan vara fallet om den först stannat för dig vid ett övergångsställe men sedan ändå kört på dig.

Det krävs ytterligare några omständigheter för att du ska ha rätt till ersättning. Dels krävs givetvis att du vet vem bilisten var och kan identifiera denne (t ex om du kommer igår bilens registreringsnummer). Dels krävs att du, om personen inte erkänner händelsen, kan bevisa att hon faktiskt kört på dig och att detta orsakat skador på cykeln (och eventuellt också på dig om du fått några skador). Det kan vara svårt att göra utan vittnen eller liknande, även om du så att säga egentligen ska ha rätt att få ersättning.

Det är omständigt och tidsödande att gå vägen via domstol, som bör vara en sista utväg. Om du vill ha ersättning bör du i första hand kontakta personen som körde bilen, om du vet vem det är.

Rådgivare