FrågaFAMILJERÄTTBodelning25/01/2017

Rätt till egendom efter bodelning genomförts

Hej Min fru och jag skildes 2005. Hennes föräldrar gick bort när vi var gifta. Till saken hör att föräldrarna hade ett fritidshus som gick i arv till deras barn. Det fanns inget skrivit att bara barnen ärvde. Så min fråga är, om jag även har en del i fritidshuset eftersom vi var gifta då.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Efter att ett äktenskap upplöses med anledning av äktenskapsskillnad ska en bodelning ske. Det framkommer av äktenskapsbalken (ÄktB) 9:1 (här). Jag utgår därmed från att en bodelning genomfördes då du och din fru skilde er 2005. I en bodelning ingår makarnas giftorättsgods, d.v.s. all egendom som inte är enskild. Det framkommer av ÄktB 10:1 (här) samt 7:1 (här). Fritidsfastigheten utgjorde enskild egendom om det särskilt föreskrevs i testamentet, vilket framkommer av ÄktB 7:2 st 2 (här).

Min bedömning är därmed att du endast har rätt att göra anspråk på andelen av fastigheten om den ingick i bodelningen som genomfördes efter skilsmässan 2005.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga! Anser du att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma i kommentarsfältet.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare