FrågaFAMILJERÄTTÖvrigt29/08/2016

Rätt till egendom efter avslutat förhållande

Min brors flickvän, sedan ca 24 månader, anser att hon har rätt till min brors lägenhet, bil, motorcyklar etc.

Kan det verkligen vara så? De var inte sambor, de hade ingen gemensam egendom.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att de var tillsammans i 24 månader och nu har gjort slut och att de inte var sambos. I så fall gör man ingen form av bodelning när förhållandet upphör och båda äger sina ägodelar precis som innan förhållandet. Flickvännen har alltså inte rätt att få något av din bror på den grund att förhållandet tagit slut.

Hoppas det var svar på din fråga

Johanna GustafssonRådgivare