Rätt till efterarv

jag undrar om jag har rätt till efterarv, min biologiska mor gick bort för 2 månader sen och för en vecka gick hennes man bort. jag har levt med honom i 50 år men han adopterade mig aldrig, undrar om efterarv går till min bortgångne mor och jag ärver efter henne ?

Pierre Johansson

piejo@live.se

Ps, bägge bodde på olika hem och var gifta men hade inte gemensam ekonomi. kan det vara rätt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När din mor gick bort hade du möjlighet att avstå din rätt till arv till förmån för din mors make, se 3:9 ärvdabalken. Om så skedde har du nu rätt till ett så kallat efterarv, se 3:2 ärvdabalken. Hur stort ditt efterarv blir bestäms i relation till en kvotdel, hur stor makens totala förmögenhet utgjordes av din mors tillgångar vid hennes bortgång.

Det faktum att de inte hade någon gemensam ekonomi har ingen betydelse för ditt efterarv. Om maken hade adopterat dig hade du ärvt både honom och din mor vid hans bortgång, som om båda två hade varit dina biologiska föräldrar men i och med att ingen adoption skedde har det ingen betydelse.

Om du gav ditt arv till förmån för din mors make har du alltså nu rätt till efterarv.

Hoppas att du fått svar på din fråga. Om inte är du varmt välkommen att återkomma.
Mvh

Lawline RådgivareRådgivare