Rätt till efterarv

Hej!

Min mor avled för ett antal år sedan. Hennes halva av de gemensamma tillgångarna (ett antal hus) ärvdes av min far. Nu har min far träffat en annan kvinna. Han har gjort sig av med samtliga bostäder och spenderar nu pengarna på sin nya kvinna. Finns det nån möjlighet för mig och mina syskon att plocka ut vår mors del? I annat fall finns risken att han sätter sprätt på hela arvet. Vad han gör med sin halva rör mig inte i ryggen, men kan han verkligen göra slut på vår mors del?

Mvh,

Erik

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förutsätter att din far och mor var gifta. Din far får då en andel av tillgångarna genom bodelningen och en annan andel (kvarlåtenskapen efter er mor) ärver er far med försteg, ÄB 3:1. När er far går bort har ni sedan rätt att få ut en motsvarande andel ur er fars kvarlåtenskap, ÄB 3:2. Det finns alltså inte någon möjlighet att plocka ut arvet i förväg.

Den andel av tillgångarna som er far ärvde med försteg efter er mor ärvde han med fri förfoganderätt, det innebär att han kan spendera dessa tillgångar under sin livstid relativt fritt men han har inte rätt att testamentera bort dem.

Dock finns vissa inskränkningar i hur man får spendera dessa tillgångar. Om det är så att er far genom gåva eller annan jämförbar handling, utan hänsyn till er arvsrätt efter er mor, väsentligen minskar sin egendom så har du och dina syskon rätt att få motsvarande del ur er fars arv innan hans andra arvingar (om det finns några) får ut sin del, ÄB 3:3.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare