FrågaFAMILJERÄTTBodelning05/01/2014

Rätt till det gemensamma boendet vid äktenskapsskillnad

Hej Jag är gift och har två barn en på 1 år och en på 3 år snart min fru vill ha skilsmässa jag står i namnet på hyreskontrakten och vi har gemensam vårdnad till barnen. Jag jobbar och betalar allt hemma hon ska börja studera på skolan och har ingen inkomst. Har jag rätt till att ha kvar lägenheten till mig och isåfall vart ska jag ta vägen ?.

Lawline svarar

Hej!

Vid en bodelning med anledning av äktenskapsskillnad har den make som bäst behöver den gemensamma bostaden rätt att få den på sin lott, 11:8 Äktenskapsbalken. Om maken som bäst behöver bostaden inte är den som äger bostaden måste övertagandet vara skäligt. Då er lägenhet är en hyreslägenhet så har den inget ekonomiskt värde, vilket innebär att det inte finns något att avräkna från övertagande parts lott.

Vem som är bäst behövande avgörs genom en behovsprövning. När det makarna har barn brukar i regel make som får ensam vårdnad om barnen eller blir boförälder för barnen anses vara i bäst behövande. Andra faktorer kan dock också väga in, t.ex. makes möjlighet att skaffa annan bostad eller avstånd till arbetsplats. I ert fall kan det därför väga in om du p.g.a. större ekonomiska resurser har lättare att skaffa ny bostad, men också om din maka p.g.a. att hon inte har någon inkomst kan få svårt att betala hyra etc för lägenheten. En helhetsbedömning ska göras, varför jag inte kan säga vem lägenheten skulle tillfalla. Om ni har någon uppgörelse om att barnen ska bo till större del med någon av er kommer dock det väga tungt som ett skäl till att den parten ska få bo kvar i lägenheten.

Äktenskapsbalken hittar du https://lagen.nu/1987:230#K11.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare