FrågaFAMILJERÄTTBodelning19/09/2017

Rätt till del av summa på gemensamt bankkonto?

Vi sparade en summa månadsvis till våra gemensamma barn och kontot (ett investeringskonto om jag förstått rätt) stod i min mans namn. Jag har försökt att få honom att ge mig halva summan för att fortsätta ett eget sparande till barnen men han säger att pengarna är borta och att jag får skylla mig själv som inte stod på kontot. Är det någon idé för mig att lägga ner tid för att få tillgång till hälften av summan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Om pengarna är giftorättsgods ingår de i vad som ska bodelas. Det föreligger s.k. giftorätt om man är makar. Om man är sambo har man ingen motsvarande rätt till pengar, utan enbart till gemensamt anskaffad bostad och bohag. Däremot kan det i stället föreligga delad äganderätt till pengarna. Om vi antar att det går att visa att kontot haft det syftet, kan man resonera så att alla pengar på kontot ska delas lika oberoende av vem som gjort inbetalningarna. Om ni har haft gemensam ekonomi finns det mycket som talar för det. Man kan också påstå s.k. dold äganderätt, som inte så tydligt behöver hänföras till vad ni tänkte.

Hoppas att det besvarar din fråga. Tveka inte att höra av dig till Lawline igen!

Med vänliga hälsningar,

Yekta KeskinRådgivare