FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/09/2017

Rätt till bostad vid äktenskapsskillnad

Hej jag byggde huset 1986 och står för lagfarten och byggde detta hus då, sedan 1993 träffade jag min blivande fru och vi gifte oss 1994 och sen är min fråga,,om jag vill sälja huset ska hon ha hälften då ? eller? många kompisar säger så,,men va 17 det var ju jag som kämpade med dåliga räntor i många år för att få det gå ihop och för att få ha huset kvar,, om vi separerar nu vad gäller nu? ska hon ha hälften bara för hon bott här ??

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga regleras i äktenskapsbalken (äktb). När ett äktenskap upplöses ska makars egendom fördelas mellan dem genom bodelning. I bodelning ska makars giftorättsgods ingå. Giftorättsgodset är all sådan egendom som inte är enskild egendom. Enskild egendom kan uppstå genom exempelvis äktenskapsförord som makarna upprättat, mottagen gåva eller mottaget testamente som är villkorad att egendomen ska vara mottagarens enskilda.

Jag förutsätter i mitt svar att bostaden utgör giftorättsgods och inte enskild egendom. När det kommer till makars bostad säger lagen att den make som bäst behöver bostaden har rätt att få denna egendom på sin lott. Man gör då en behovsprövning över vem av makarna som har störst behov av bostaden. Man beaktar särskilt om det finns barn i äktenskapet samt vilken make som har vårdnaden av barnen. Rätten brukar i de flesta fall anse att den person som har ensam vårdnad har också störst behov av bostaden. Andra omständigheter som tas i beaktning är exempelvis makarnas ålder, avstånd till arbetsplats samt möjlighet att skaffa bostad på annat håll.

I det fall det inte finns barn inom äktenskapet kommer du troligtvis ha rätt att erhålla bostaden. Om bostadens värde överstiger den del som du ska erhålla i samband med bodelningen kan du kompensera den andra parten med egendom som skulle ha tilldelats dig. Alternativt kan kompensation genomföras genom att överlåta motsvarande belopp i pengar.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,
Christoffer

Christoffer TolfRådgivare