Rätt till bostad som inte är samboegendom

Hej!

Min sambo och jag ska gå isär.

Vi bor i hans hus som han äger sen tidigare, jag har två barn från ett tidigare förhållande, vi har inga gemensamma barn.

Han säger att jag har tre veckor på mig att hitta ett annat boende, det är inte lätt.

Men enligt honom så är det inte hans problem och vi blir utkastade när dessa tre veckor gått, kan han göra så?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Samboegendom
Då ett samboförhållande upphör kan egendomen delas mellan parterna om det begärs av någon av dem. Enligt 3 § sambolagen är sambors gemensamma bostad sådan samboegendom som kan delas i en bodelning, förutsatt att bostaden är inköpt av parterna tillsammans för gemensamt bruk. Ur den aspekten är bostaden alltså inte samboegendom.

Övertagande av bostad
Det finns dock en tvingande regel i sambolagen (22 §) om övertagande av bostad i vissa fall. Där spelar det ingen roll att du inte äger bostaden eller att den inte är samboegendom. Kraven för att du ska få överta den bostaden ni brukat gemensamt men som din sambo äger är enligt 22 § att du behöver den mer än vad han gör och att det i övrigt är skäligt. En anledning att du skulle behöva den bättre än vad han gör är t.ex. att du får ensam vårdnad om ett gemensamt barn. Då ni inte har några gemensamma barn blir ju inte det aktuellt. Det faktum att du har barn sedan tidigare att ta hand om kan i och för sig tänkas innebära att du har bättre behov av bostaden, men frågan blir då ifall det verkligen är skäligt att din sambo ska behöva ge upp sin bostad på grund av barn som inte är hans.

Slutsats
Detta innebär åtminstone att du har möjlighet att kräva en bodelning där frågan kan prövas om du har rätt att överta bostaden. Men fram tills dess har du ingen äganderätt till bostaden som ju faktiskt är din sambos, vilket innebär att han får bestämma vem som bor där.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare