Rätt till betalt för utfört arbete

Min sambo var försenad med att rapportera sin arbetstid till arbetsgivaren och det gjorde att hans tid inte var med på faturan till kunden (totalt 16 timmar). Han fick ingen påminnelsen av arbetsgivaren om att rapportera sin tid Istället blev han informerad i efterhand om att han inte inte kommer att få betalt för de timmarna trots att han var där och jobbade. Har arbetsgivaren rätt att inte betala honom för att han var försenad med att rapportera sin tid? Han har tillsvidareanställning på heltid och månadslön.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att man ska få betalt för det arbetet man utfört, vilket du förmodligen redan gissat dig till. När det har gått snett med tidsrapporteringen så är det viktigt att din sambo kan bevisa att han har arbetat de timmarna han har arbetat. Kan kunden kanske intyga att han har arbetat de timmarna, finns det annan dokumentation som styrker det, kanske till och med övervakningskameror som kan intyga det?

Om din sambos chef vägrar betala ut lönen, så rekommenderar jag er att ni vänder er till facket snarast. Givetvis ska din sambo få betalt för det jobb han har gjort.

Hoppas att det löser sig!

Vänligen,

Agnes AxelssonRådgivare