FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll20/11/2014

Rätt till barnpension vid flytt hemifrån

Hej! Har X rätt till barnpension om hon studerar på gymnasienivå med rätt till studiebidrag och inte är skriven på samma adress som sin kvarlevande mor? Modern hävdar att så inte är fallet, att X förlorar sin barnpension i samma skede som hon skriver sig hos sin pojkvän som är genomsnittligt avlönad. Vad säger lagen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Rätt till barpension framgår av socialförsäkringsbalken (SFB) och den hittar du här https://lagen.nu/2010:110

Av 78:2 SFB framgår att ett barn har rätt till barnpension om ena eller båda föräldrarna har avlidit och föräldern/föräldrarna var försäkrade enligt SFB 4 och 6 kapitel. Detta innebär att föräldern måste ha förvärvsarbetat i Sverige, SFB 6:6.

Eftersom X i nuläget verkar ha barnpension utgår jag ifrån att det inte är ett problem.

Rätten till barnpension går inte förlorad om X flyttar hemifrån utan det utgår enligt kriterierna redovisade ovan fram tills att X fyller 18 år, 78:4 SFB.

Dessutom har X rätt till förlängd barpension fram till juni det året X fyller 20 om X studerar på grundskola, gymnasieskola eller motsvarande skola, 78:5 stycke 1 punkt 2 SFB, studiestödslagen 2:2, https://lagen.nu/1999:1395.

Behöver du hjälp med att vidta åtgärder som nämnts är du välkommen att kontakta oss, på tfn 08-533 300 04 eller maila info@lawline.se.

Hoppas att detta besvarade din fråga

Vänligen

Björn ErikssonRådgivare