FrågaFAMILJERÄTTUnderhåll26/08/2015

Rätt till avdrag från underhållsbidrag

Har varit i tingsrätten 2014 och fått en dom på att betala underhåll högre än 1273 per barn. Efter att ha spenderat 3 veckor med barnen i sommar undrar jag om jag har rätt att dra av 1/40 per dygn (enligt föräldrabalken) av underhållet?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du nämner regleras denna fråga i föräldrabalken, läs här. Du har rätt att göra avdraget med 1/40 som du hänvisar till under vissa särskilda förutsättningar.

För det första ska barnen normalt inte bo hos dig.

För det andra gäller att barnen ska ha varit hos dig minst 5 dygn i sträck, alternativt minst 6 dygn under en kalendermånad. Ett dygn avser hela tiden kl 0-24. Om de tre sommarveckorna ni tillbringade tillsammans inföll direkt efter varandra är denna förutsättning därigenom uppfylld.

För det tredje gäller ett eventuellt avtal mellan dig och barnens andra förälder om andra regler framför de här bestämmelserna i föräldrabalken.

Det är värt att notera att avdrag kan göras både för gamla obetalda bidrag och uppkommande, dock max 6 månader framåt i tiden räknat från den dag då barnens vistelse hos dig upphörde.

Vänligen,

Pernilla FrimanRådgivare