Rätt till arvslott, jämkning av testamente och förskott på arv

Hej,

Jag har en fråga angående arv som särkullebarn. Min pappa är gift och har ett nytt barn och vi är tre barn sedan tidigare äktenskap. Nu har hans fru sålt deras hus och gett det i gåva till deras enda barn. Min pappa är 91 år och väldigt förvirrad. Vad händer när han dör och hur kan vi få ut vår del av arvet? Jag tror att de har ett testamente där hon ärver hans del men vad händer med resten? Om gåvan är investerad i nya sonens hus kan vi begära ut vår del ändå?

Hälsningar

Gabriella

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder till lawline med din fråga.

Om jag förstår din fråga rätt så har Din fars nya fru gett huset i gåva till deras gemensamma barn.

Vad som händer när man dör

När er far dör så kommer det ske en bouppteckning där den hans tillgångar och skulder skrivs ner. Detta är ett viktigt underlag för bodelning och arvskifte som sker vid dödsfall. Detta kan du läsa mer om på exempelvis: http://www.regeringen.se/regeringens-politik/familjeratt/arvsratt/

Det är tillgångarna vid dödstidpunkten som man räknar på, därför är denna svår och besvaras bara generellt.

Vad har du och dina syskon rätt till och hur kommer testamentet in?

I lagtext så finner vi att en arvslott tillfaller arvingarna enligt lag. Din far har fyra barn och då kommer hans kvarlåtenskap att delas på fyra när man ska räkna ut detta. Din halvbrors andel från din far kommer dock att gå till hans mor med så kallad fri förfoganderätt. Detta finner ni i 3 kap. 1§ 1 stycket Ärvdabalken (ÄB)

Er far har dock valt att testamentera bort egendom. Oavsett hur er far testamenterar så har ni fyra syskon rätt att dela på hälften av det han lämnar kvar. Ni alltså rätt till hälften av den arvslott som vanligtvis tillfaller arvingar enligt lag. Denna del kallas laglott. 7 kap. 1§ ÄB

För att ni ska få tillgång till er laglott så krävs det att ni påkallar jämkning i testamentet enligt 7 kap. 3§ ÄB. Se förklaring här https://lagen.nu/begrepp/J%C3%A4mkning_av_testamente.

Om gåvan var ett hus, har ni fortfarande möjlighet att få ut era laglotter?

I ert fall finns två skydd som kommer in när det är en bröstarvinge som fått en gåva. Det ena skyddet är reglerna kring förskott på arv den andra är det förstärkta laglottsskyddet. När man räknar på arv så räknar man på värdet av tillgångarna och får då fram hur mycket man har rätt till, hur man delar upp de faktiska sakerna är upp till arvtagarna.

Huset kan ses som ett så kallat förskott på arv, dessa regler finns i 6 kap ÄB. Huvudregeln är att värdet av gåvan avräknas från dennes arvslott, se 6 kap 1§ ÄB. Det finns undantag på detta, exempelvis om om er far och styvmor i samband med gåvobrevet nämner att huset inte ska räknas som förskott på arv. Det är värdet på huset när den gavs bort som räknas, 6 kap. 3§ ÄB. Är gåvan värd mer än en arvinges arvslott så behöver mottagaren av gåvan ändå inte återbetala överskottet, se 6 kap 4§ ÄB.

Det förstärkta laglottsskyddet finner ni i 7 kap 4§ ÄB. Detta går att applicera om gåvan går att jämställa med ett testamente. Exempelvis om din far är på sin dödsbädd. Huvudregeln då är att gåvan återgår till dödsboet i den mån de andra bröstarvingarna inte kan få ut sina laglotter. Denna reglering är dock tveksam om den är applicerbar, det beror väldigt mycket på din faders tillstånd.

Kort sammanfattning

Du och dina syskon har rätt till en viss del av arvet, men för det måste ni jämka testamentet. Huset som din halvbror fick, kan innebära att han behöver betala tillbaka till dödsboet, dock bara till värdet av hans laglott, inte om hans värdet på huset är större än hans laglott. Storleken på laglotten beror på din faders totala tillgångar. Alternativt att huset återgår till dödsboet beroende på tillståndet av din far och att ni helsyskon inte kan få ut era laglotter

Jag hoppas detta besvarar dina frågor!

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare