Rätt till arv som bröstarvinge

Min far dog för ett år sedan o jag har en syster som jag inte har någon kontakt med hon o en jurist höll i bouppteckningen när jag hade frågor så hade hon slutat veckan efter min fråga är min mor sitter i orubbat bo kan jag som son få ut min laglott efter min far tidigare ? Eller måste jag vänta tills båda gått bort?jag har försökt att prata med både min mor o syster det går inte jag tror att min syster har lurat mig då hon kan allt om detta då hon jobbar på bank tacksam för svar hur jag ska göra då jag behöver pengarna nu tacksam för svar mvh Greger

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som bröstarvingen till två gifta föräldrar har man rätt att få ut sin arvslott efter att båda har gått bort. Den efterlevande maken har arvsrätt som går före gemensam bröstarvinge (3 kap. 1 § ärvdabalken (ÄB)).

En bröstarvinge som är särkullbarn, dvs. att den bara är bröstarvingen till en av makarna kan få ut sin laglott direkt när dennes förälder dör även om det finns en efterlevande make (3 kap. 2 § ÄB). Den kan också välja att avstå från sitt arv till förmån för efterlevande make.

Det enda sätt du kan få ut ditt arv tidigare är om du får förskott på arv från din mamma (6 kap. 1 § 2 st. ÄB).

När din mamma väl har gått bott kommer du få ut arvet efter båda dina föräldrar och dela lika på det med din syster.

Vänligen

Greta ApelmanRådgivare