Rätt till arv för bröstarvinge

Hej,

Min pappa har avlidit. Min mamma lever. Kan jag få ut mitt arv ? Hur gör jag då? Bouppteckning är inte klar. Vi är fyra helsyskon.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att Du vänder Dig till oss på Lawline!

Vid frågor gällande arv tillämpas ärvdabalken (1958:637) (ÄB). I egenskap av bröstarvinge har Du rätt att ärva Din pappa, 2 kap 1 § ÄB. Var Din mamma och pappa gifta kommer dock Din mamma ärva Din pappa, 3 kap 1 § ÄB. Hon ärver då med s.k. fri förfoganderätt vilket innebär att hon fritt kan disponera egendomen. Av 3 kap 2 § ÄB framgår dock att hon inte kan testamentera bort den. När Din mamma sedan avlider har Du och Dina syskon rätt till efterarv, dvs. Ni får istället då ut arvet efter Er pappa.

Var Din pappa och mamma inte gifta har Din mamma inte rätt till arvet efter Din pappa. Du och Dina syskon har då rätt till Er arvslott med en gång vilket innebär att Ni ska dela lika på kvarlåtenskapen, 2 kap 1 § ÄB.

Finns ett testamente som testamenterar bort delar av arvet har Ni alltid rätt att få ut Er laglott. Laglotten är hälften av arvslotten, 7 kap 1 § ÄB. För att få ut laglotten behöver Du påkalla jämkning i testamentet inom sex månader, 7 kap 3 § ÄB. Du kan få ut Din laglott med en gång förutom i de fall testamentet är till förmån för den efterlevande maken, dvs. Din mamma (om de var gifta innan Din pappas bortgång), 7 kap 3 § ÄB.

Den pågående bouppteckningen innebär att en sammanställning görs av Din pappas tillgångar och skulder. Denna används sedan som underlag för bodelning och arvskifte. Vid arvskiftet får Du sedan ut Ditt arv.

Jag hoppas Du fått svar på Din fråga!

Med vänliga hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare