Rätt till arbetsgivarintyg

Hej

Enligt min arbetsgivare måste jag tala om vart jag ska lämna mitt arbetsgivarintyg?

Måste jag berätta vart och varför jag vill ha detta?

Lawline svarar

Hej,

tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arbetsgivarintyg hittar du i lagen om arbetslöshetsförsäkring.

Enl. 47 § 2 st är arbetsgivaren är skyldig att skriva ett intyg om dina arbetsförhållanden och de uppgifter i övrigt som behövs för att bedöma din rätt till ersättning från a-kassan. Du behöver alltså inte ange något skäl till varför du vill ha ett intyg.

Det är även god sed (ej reglerat i lag) att arbetsgivaren skriver ett så kallat betyg eller rekommendationsbrev om arbetstagaren begär det. Betyget ska beskriva anställningen som varit med till exempel anställningens omfattning, arbetsuppgifter, ansvarsområden osv. Även vitsord eller rekommendationer bör tas med.

Kolla på https://www.arbetsgivarintyg.nu/ så ser du hur det kan vara utformat.

Behöver du vidare hjälp i juridiken är du välkommen att maila info@lawline.se eller ringa 08-533 300 04

Niklas JunkerRådgivare