FrågaKÖPRÄTTÖvrigt26/12/2014

Rätt för säljare att kräva återköp

Hej till er på lawline,

Jag har tidigare fått god hjälp av er och vill nu ha hjälp igen. Jag har i år fött upp fem valpar. Har sålt fyra valpar och behållit en. I mitt kontrakt har jag en bilaga om återköp. Återköp gäller allergi men även annan ospecificerad anledning. Har diskuterat med mina valpköpare att jag vill köpa tillbaka mina valpar vid problem, så att jag vet att de har det bra. Avtalet skulle vara en trygghet för valpen, mig som uppfödare men även för valpköparen. Sedan 2014-10-07 har jag problem med en valpköpare som missköter valpens hälsa, valpen har benhinneinflammation. Jag gjorde en uppföljning i nya hemmet och såg att valpen/unghunden hade symtom på benhinneinflammation, hälta, stelhet i höger framben av allvarlig art. Under besöket framkommer andra oroande uppgifter såsom att köparen fostrar unghunden olämpligt, låter han snurra kring en lyktstolpe i 30 minuter men också att hon inte har staket som skyddar honom för en väldigt trafikerad väg. Sedan väldigt liten har denna valp kunna hoppa över lastpallar. Jag har informerat Aicha Essoudi(valpköparen) om vad unghunden Rex behöver, såsom lekfull fostran men hon har underlåtit att följa mina rekommendationer. Hon lovade mig uppföljning varje månad men jag sa att så ofta behövdes inte det. Jag bad köparen att ta unghunden till veterinär och sedan återkoppla till mig, vilket hon inte gjorde. Då meddelar jag henne att jag vill ta tillbaka hunden och hon hör ej av sig. Så jag meddelar henne att jag tar kontakt med djurskyddet vilket jag har gjorde 2014-11-12. Då skickar Aicha Essoudi ett hotfullt SMS där hon säger att hon skiter i mig och att hon polisanmält mig. Vid min anmälan säger djurskyddsinspektör Lotta Hallenfur att om jag har kontrakt om återköp så blir det en civilrättslig åtgärd men hon skulle också ta min anmälan. Har inte hört ett ord från Lotta Hallenfur sedan dess. Jag är väldigt orolig. Kan ni hjälpa mig juridiskt att få tillbaka denna unghund(nu 8 månader gammal)? Unghunden var personlighetsförändrad den 7:e oktober 2014 när jag besökte honom. Han är kullens mest sociala och glada valp. Med vänliga hälsningar från Kristina Ekblad

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din möjlighet att få tillbaka hunden är genom en civilrättslig stämning av köparen. Den amnälan du gjorde till länstyrelsen, som är kontrollmyndighet för djurskyddet enligt djurskyddslagen, kan komma att leda till åtgärder från länssyrelsen, men du kommer inte att kunna påverka länstyrelsens beslut eller överklaga beslutet då beslutet inte angår dig. Om Länstyrelsen finner att hunden utsätts för lidande kan de omhänderta hunden med hjälp av polisen enligt 31 § djurskyddslagen, som du kan hitta här. Om de omhändertar hunden kommer länsstyrelsen att besluta att om hunden ska säljas överlåtas på annat sätt eller avlivas, se 33 § samma lag. Det är Polismyndigheten som värkställer beslutet och ansvarar för omplaceringen. Om länstyrelsen finner såna brister i skötseln av hunden att de omhändertar den kan du vända dig till polismyndigheten och förklara att du är intresserad att ta hand om hunden. Det går ju dock inte att säga hur länstyrelsen eller polismyndigheten kommer att agera.

Det andra alternativet, och det enda du kan styra över,för dig att få tillbaka hunden är genom en civilrättslig process. En anspråk för dig att få tillbaka hunden kan grunda sig på lag eller avtal. Regler om köp finns i köplagen, eller om du som uppfödare kan anses vara näringsidkare, i konsumentköplagen. Du betraktas som näringsidkare om du säljer hundar som näringsverksamhet, vilket oftast anses vara fallet så fort försäljningen sker mer än ett par enstaka gånger. Skilnaden mellan lagaran är att köplagen är dispositiv, vilket innebär at den kan frångås genom avtal, medan konsumentköplagen är tvingande till konsumentens fördel, den kan frångås genom avtal men bara om konumenten gynnas. Både köplagen och konsumentköplagen ger säljaren rätt att häva köpet,dvs. ta tillbaka varan, endast om köpernen inte betalar.

Det som återstår är alltså avtalet. Du nämnde att det finns en återköpsklausul, beroende på hur den är utformad kan den vara möjligt att du får rätt att köpa tillbaka hunden. Återköpsklausulen verkar som du beskrivit den ge en rätt till köparen att sälja tillbaka hunden om det uppstår problem för denne. Med andra ord en rättighet för köparen och således en skyldighet för säljaren. Det skulle alltså innebära at du inte kan kräva återköp. Har villkoret å andra sidan utformats så att du har rätt att kräva återköp kan det mycket väl anses inskränka köparens äganderätt på ett så ingripande sätt att det anses ogiltigt på grund av att det är oskäligt, speciellt om du är näringsidkare. Det eventuella anspråk du kan ha på hunden är alltså osäkert. Du kan självklart försöka resonera med köparen men om det inte går är alternativen att du antingen ansöker om handräkning hos kronofogdemyndigheten eller skickar in en stämningsansökan till tingsrätten. Om du vill ha vidare rådgivning och hjälp med en eventuell process kan du vända tig till vår sammarbetspartner familjens jurist som du kan boka tid hos här.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare