FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt24/06/2017

Rätt för part att begära ut Socialstyrelsens utlåtande

har jag rätt att begära ut sociaalens skrivelseer om mig

domstolens utdrag och polisens for 2005 till 2006 do domen forkunnades

allt relevante papper on brotten

specielt socialens papper som dom skrivit om vad som sakt om mig

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att ställa din fråga till Lawline!

Enligt svensk rätt föreligger det partsinsyn i alla mål i Sverige. Partsinsyn innebär att du har rätt att få ta del av all dokumentation i ett mål där du är part.

I ett mål där Socialstyrelsen har gjort ett utlåtande om dig så ingår det utlåtandet i handlingarna i målet, vilket innebär att du har rätt att ta del av dessa.

Du kan begära ut handlingarna från domstolen där målet avgjordes med hjälp av målnumret.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Ophelia WigströmRådgivare