Rätt för make att överta hyreskontrakt för bostad vid äktenskapsskillnad

Hej! Jag och min fru har ansökt om skilsmässan. Vi har bott i en hyresrätt hos en privatvärd med våra två gemensamma barn under ca 6 års tid. Hyreskontrakt är skriven bara i mitt namn. Nu har vi kommit överens att min fru och två barn stannar kvar i lägenheten och jag flyttar ut. Min fråga är : kan min fru" ta över" kontraktet för hyreslägenheten även om hon inte har någon inkomst, vilket är ett krav från hyresvärden, hon har inga anmärkningar hos kronofogden. Kan jag göra någonting för att hjälpa henne ( läs mina barn) i detta fallet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Lagreglerna om bostadshyra finns i Jordabalkens 12:e kapitel, som även brukar kallas för Hyreslagen.

Den bestämmelse som avser just hyresvärdens skyldighet att godta make som ny hyresgäst vid skilsmässa regleras i Hyreslagen 33 § 2-4 stycket.
Om ni i samband med bodelningen har kommit överens om att din fru har störst behov av att få bo kvar i lägenheten efter skilsmässan säger regeln att hyresvärden måste låta henne ta över kontraktet för lägenheten och acceptera henne som ny hyresgäst. Någon prövning av hennes lämplighet som hyresgäst kommer över huvud taget inte i fråga. Er hyresvärd har inte ens möjlighet att hänskjuta frågan till Hyresnämnden för prövning. Detta gäller eftersom ni tidigare har bott i lägenheten tillsammans och att det i samband med skilsmässan har konstaterats att din fru har störst behov av att bo kvar i lägenheten. Att ni tidigare har hyrt lägenheten i enbart ditt namn har alltså ingen som helst betydelse.

Sammanfattningsvis har alltså din fru laglig rätt att ta över kontraktet för hyreslägenheten, oavsett vilka krav er hyresvärd ställer gällande inkomst eller anmärkningar hos Kronofogden. Hyresvärdens medgivande krävs med andra ord inte utan det enda ni behöver göra är att underrätta honom/henne om att din fru tar över kontraktet. Underrättelsen bör ske genom att ni skickar ett rekommenderat brev till hyresvärden. När hyresvärden väl har tagit del av underrättelsen betraktas kontraktet enligt lagen ha övergått till din fru.

Notera dock att hyran för lägenheten måste fortsätta betalas som vanligt även efter att din fru tagit över kontraktet för lägenheten och trätt in som ny hyresgäst. Att inte betala hyran i rätt tid utgör alltid en giltig grund för hyresvärden att säga upp kontraktet.

Vänligen,

Filip RedinRådgivare