FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt17/07/2016

Rätt för en delägare att begära försäljning av samägd fastighet

Hej!

På en jord-skogs fastighet finns 3 ägare. 2 av dem äger 25% vardera och en äger 50%. Han som äger 50% vill sälja och dem andra 2 vill inte sälja. Kan det bli en försälning av fastigheten om alla inte är överens?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om fastigheten är taxerad som en lantbruksenhet gäller lagen om förvaltning av vissa samägda jordbruksfastigheter. Enligt lagen kan varje delägare begära att fastigheten ska säljas på offentlig auktion, det räcker alltså att en delägare vill sälja fastigheten. Begäran ska framställas till tingsrätten och tingsrätten beslutar om försäljning om inte de andra delägarna visar synnerliga skäl för anstånd med försäljningen (13 §). Det finns inte mycket vägledning i rättspraxis om vilka skäl som utgör synnerliga skäl, men skälet att de andra delägarna inte vill sälja räcker inte för att det ska vara synnerliga skäl.

Om fastigheten inte är taxerad som en lantbruksenhet gäller lagen om samäganderätt. I lagen finns en identisk bestämmelse som den jag beskrivit ovan, den återfinns i 6 §.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare