Rätt att veta vem som klagat till hyresvärd?

Har man rätt att få veta vem som klagar på en om man får klagomål som dem har lämnat till hyresvärden

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Det finns inget lagrum som tvingar din hyresvärd att upplysa dig om vem som har framfört klagomål. Många tycker att det är obehagligt att konfrontera andra personer direkt och det kan därför finnas ett behov av att kunna rapportera olägenheter anonymt för att inte människor ska behöva lida i det tysta.

Enligt 12 kap 25 § Jordabalken ska en hyresgäst vid användning av lägenheten se till att de som bor i omgivningen inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller annars försämrar deras bostadsmiljö på sådant sätt att det inte skäligen bör tålas. Om en störning är av sådan art att den inte skäligen bör tålas ska bedömas utifrån den allmänna uppfattningen om vilka störningar den som bor i ett flerfamiljshus normalt ska behöva tåla. En boende ska kunna fungera på vanligt sätt, exempelvis ha möjlighet att kunna sova om nätterna. I bedömningen tas ingen hänsyn till särskilt känsliga människor.

Om du anser att du inte stör mer än vad som skäligen bör tålas (buller av "normala aktiviteter"  under dagtid måste accepteras) rekommenderar jag därför att du i första hand ger din version till hyresvärden.

Vänlig hälsning

David IngvarssonRådgivare