Rätt att veta vad som händer med barnet hos andra vårdnadshavaren

Hej,

Jag och min dotters pappa har varit separerade sen hon var 5 månader gammal, hon är nu snart 5.

Han har tills för ca 1 år sedan bott tillsammans med en kvinna. När förhållandet tog slut flyttade han till en egen lägenhet.

Han har henne varannan helg.

Hon berättar alltid om olika tjejer som varit där och vaktat henne och ibland om att hon fått sova över hos någon. Han nekar till allting och säger att hon bara hittar på.

Nu senast berättade hon om hur hon hjälp pappa att flytta de sista sakerna, för att han nu flyttat ihop med en kvinna. Han nekar igen till allt och påstår att hon bara hittar på, trotts att hon kan berätta vilken gata han nu bor på.

Jag tror mer på min dotter än på honom.

Min fråga är egentligen. Vi har gemensam vårdnad. Han säger att jag inte ska lägga mig i hans privatliv. Har jag någon rätt att veta var min dotter befinner sig de helger hon är hos sin pappa?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För föräldrar som har gemensam vårdnad gäller att alla beslut som fattas kring barnet, ska huvudsakligen fattas gemensamt av vårdnadshavarna, med hänsyn till vad som är bäst för barnet. Omvänt kan man säga att vardera förälder har rätt att säga nej till beslut som fattas av den andre, en form av ”vetorätt”.

Det finns dock vissa inskränkningar i detta, bland annat under de tidpunkter barnen bor hos den andre via växelvis boende. Då har ”boendeföräldern” ett större mandat att fatta beslut om enklare saker, så som mat, kläder, sysslor, kortare utlandsresor osv., detta för att undvika att behöva fråga om lov för triviala saker. I den här rätten ingår att bestämma med vilka barnet umgås och vilka som är i ens egna hem, så länge barnen är bekväma med umgänget och känner sig i övrigt säkra.

Det finns ingen generell ”rätt” att veta vart sitt barn är under tiden det befinner sig hos den förälder som har det boende hos sig, mer än att det är just hos den andre föräldern. Umgänge och vårdnad är till för barnens skull och rätten tillhör primärt dem. Så länge detta respekteras, av båda föräldrarna, och barnet är tryggt, finns ingen rätt att kräva mer av den andre.

Känner du dock att din nuvarande vårdnadsform inte fungerar eller du att behöver ha mer koll för att känna dig trygg med att barnet har det umgänge som sker nu, kan du kontakta familjerätten i din kommun för att utarbeta ett umgängesavtal. Dock ska jag säga att om barnet själv inte känner sig otryggt med den situation du beskriver, kommer sannolikt ingen ändring göras.

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare