FrågaFAMILJERÄTTBodelning13/09/2014

Rätt att undanta ersättning för personskada och kränkning vid bodelning

Hej! Ska göra en bodelning. Är gift sedan 2013. Fick försäkringspengar 2008 för kränkning och överfall pga våldtäkt. De sattes på fonder. De pengarna användes sedan för att köpa vår gemensamma bostad. Kan jag räkna bort den i bodelningen enligt äktb 10:2a?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Huvudregeln vid bodelning är att allt som utgör makarnas s.k. giftorättsgods ska delas lika mellan dem i samband med bodelningen (ÄktB 10 kap. 1 §). En makes giftorättsgods utgörs av det sammanlagda nettovärdet av alla hans/hennes tillgångar som inte genom uttryck i t ex äktenskapsförord ska utgöra enskild egendom (ÄktB 7 kap. 1-2 §§). Värdet av er bostad ska vid bodelningen alltså som utgångspunkt ingå som en del i ditt giftorättsgods.

Dock finns det, precis som du själv redan har uppmärksammat, undantag från huvudregeln ovan. Ett sådant är just bestämmelsen i ÄktB 10 kap. 2a §. Med stöd av denna bestämmelse har du rätt att från ditt giftorättsgods undanta egendom som du fått i ersättning för personskada och/eller kränkning. Ersättning som betalats ut av ett försäkringsbolag tillhör denna kategori av ersättningar. Även avkastning på sådan ersättning, t ex ränta, får undantas.

Av samma lagregel framgår vidare att även "vad som har trätt i stället för sådan egendom" får undantas vid bodelningen. Detta innebär med andra ord att också din bostad kan undantas med stöd av bestämmelsen, eftersom den ju köptes för de pengar du fick i skade- och kränkningsersättning. Genom bostadsköpet trädde alltså bostaden "i stället" för pengarna i dina fonder. Enkelt uttryckt har egendomen bara "bytt skepnad", men den härrör fortfarande från ersättningspengarna.

Om din make ifrågsätter ditt anspråk att undanta värdet av bostaden från bodelningen är det dock du som måste bevisa att medlen från din kränkningsersättning användes just till att köpa bostaden.

Om du behöver vidare vägledning i frågan eller med er bodelning i övrigt rekommenderar jag att du kontaktar någon av de specialiserade jurister som Lawline samarbetar med. Du kan boka tid på ett kontor nära dig direkt via http://lawline.se/boka eller genom att klicka på länken till höger på denna sida.

Vänligen,

Filip RedinRådgivare