Rätt att testamentera till vem man vill

Hej. När min mormors pappas syster dör efterlämnar hon ett syskonbarn (min mormor) som hon testamenterat hela sin kvarlåtenskap till. Min fråga är om det finns någon som kan göra anspråk på arvet, eller om det som testamentet önskar kommer att tillfalla min mormor i sin helhet? Observera att personen som ligger inför döden inte har några föräldrar vid liv. Hon har heller inte några syskon vid liv. Däremot har hon ett flertal syskonbarn, varav ett (min mormor) som hon som sagt testamenterat hela sin kvarlåtenskap till. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Eftersom det inte finns några barn som kan göra anspråk på sin laglott kommer ett giltigt testamente att respekteras och arvet tillfalla din mormor. Din mormors pappas syster har alltså rätt att testamentera hela sin kvarlåtenskap till vem hon vill, i detta fall din mormor.

Vänligen,

Frida KarlssonRådgivare