Rätt att ta del av mail hos en myndighet

Hej!

Jobbade via ett av kommunens bemanningsföretag i Göteborg i fyra och en halv månader som timvikarierande stödassistent på fyra olika gruppboenden för autistiska personer. Det hade kommit klagomål på mig från de ställen som jag jobbade på till min chef på bemanningen. Chefen på de ställen som jag jobbade på hade jag ingen kontakt med överhuvudtaget. Enhetschefen på gruppboenden och min chef på bemanningen hade haft kontakt med varandra via mejl om mitt sätt att arbeta. Min chef på bemanningen läste upp mejlet till mig i telefonen och sade att jag inte längre skulle få jobba där. Det var väldigt konstig kritik: att jag inte skulle ha diskat efter mig, kastat kaffefiltret (trots att jag inte ens dricker kaffe) mm. saker som inte stämde på mig överhuvudtaget eller var bagatellartade saker. Bad att få en kopia av mejlet och all mejlkontakt som de hade haft om mig. Kunde vara bra att ha ifall jag går vidare med detta. Chefen vägrar.

Har jag rätt att få en kopia av de mejlen där de skriver om mig? Har fått för mig att e-posten hos kommunen är offentliga handlingar och att jag har rätt att få ta del av vad som står där.

Med vänliga hälsningar

Peter Tynkkynen

Lawline svarar

Hej,

Tack för att Du vänder dig till oss med din fråga!

I regel gäller att varje svensk medborgare har rätt att ta del av allmänna handlingar som är offentliga, se 2 kap. 1 § tryckfrihetsförordningen(TF) https://lagen.nu/1949:105. Denna rätt får enligt 2 kap. 2 § TF begränsas om någon av det är påkallat med hänsyn till:

1. rikets säkerhet eller dess förhållande till annan stat eller mellanfolklig organisation,

2. rikets centrala finanspolitik, penningpolitik eller valutapolitik,

3. myndighets verksamhet för inspektion, kontroll eller annan tillsyn,

4. intresset att förebygga eller beivra brott,

5. det allmännas ekonomiska intresse,

6. skyddet för enskilds personliga eller ekonomiska förhållanden,

7. intresset att bevara djur- eller växtart.

I paragrafen räknas upp vilka intressen som får skyddas genom att allmänna handlingar hålls hemliga. Uppräkningen är uttömmande. Allmänna handlingar får således inte hållas hemliga för att skydda några andra intressen än dem som räknas upp i paragrafen. Mailkonversationerna torde ej fall in under någon av de ovanstående punkterna!

En handling är att betrakta som allmän om den förvaras hos en myndighet(exempelvis då mailen finns hos ansvarig persons inbox) och enligt 2 kap. 6 § TF är inkommen till myndigheten alternativt upprättad där enligt 2 kap. 7 § TF. Alla handlingar som skickas till en myndighet eller från en myndighet blir automatiskt allmänna(undantag från handlingar som är ställda personligen till en myndighetsperson, d.v.s. inte i dennes roll som utövare av myndighet). Detta ger var och den rätten att kunna begära ut dessa allmänna handlingar! Då Du begär att få se, eller få ut, de allmänna handlingarna skall en sekrettesprövning göras. I ditt fall torde knappast råda någon sekretess och de allmänna handlingarna skall betraktas som offentliga och således lämnas ut på din begäran.

Hoppas Du fått svar på dina frågor!

Med vänlig hälsning,

Anes SabicRådgivare