FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt22/06/2017

Rätt att ta bort grenar från annans träd på sin egen fastighet

vad har kommunen för skyldighet när man har en aspdunge som har blivit så hög och bred att grenar är inne på vår tomt och vi kan ej se på tv längre.Vi har flyttat parabolen flera gånger men nu går inte det.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Mitt råd är att du först och främst hör av dig till kommunen och ber dem ta bort de grenar som numera är på er tomtmark.

Reglerna kring grenar och rötter som tränger över tomtgränser hittar du i jordabalken (JB). I 3 kap. 2 § stadgas att om en gren eller rot tränger över tomtgränsen och orsakar olägenhet så får fastighetsägaren ta bort dessa. Kommunen ska dock först ges möjlighet att själv vidta åtgärder om ett borttagande kan väntas ge betydande skada för denne. Så länge det rör sig om grenar eller rötter har ni rätt att ta bort dem, förutsatt att det inte är på ett sätt så att trädet eller växten dör av det. Det skulle likställas med att ta bort det helt. Det krävs därför stor försiktighet om ni bestämmer er för att ta bort några av grenarna. Om det däremot handlar om en stam får ni inte ta bort det.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Nathalie ByströmRådgivare