Rätt att säga upp sig under sjukskrivning

Hej kan jag säga upp mig när jag är sjukskriven?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ja, du har rätt att säga upp dig när du är sjukskriven. Då har du alltid rätt till minst en månads uppsägningstid enligt 11 § lag om anställningsskydd (LAS). Det innebär att i minst en månad kommer anställningsvillkoren stå kvar. Om du nyss blivit sjuk innebär det till exempel att du har rätt till sjuklön från arbetsgivaren i 14 dagar.

Om du varit sjukskriven länge och därmed får sjukpenning i nuläget är det viktigt att du anmäler dig som arbetslös hos arbetsförmedlingen samma dag som du säger upp dig på ditt jobb. Anledningen till varför du bör anmäla dig som arbetslös hos arbetsförmedlingen är att du då fortsatt kan få sjukpenning på samma nivå som om du fortfarande var kvar på din gamla anställning. Detta eftersom att din SGI (sjukpenninggrundande inkomst) förklaras vilande under den tid du står till arbetsmarknadens förfogande som arbetslös. Detta kan du se i 26 kap 13 § socialförsäkringsbalken.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning,

Jonas WesterRådgivare