FrågaFAMILJERÄTTBodelning20/02/2017

Rätt att överta bostad

Hej min sambo har gjort slut med mig, och så tog hon med sig kläder och sa att hon flyttar. men nu helt plötsligt tycker hon att jag ska flytta pga. att hon tycker att hon har större behov av att bo kvar för att hon har 4st hundar. Har jag nått att sätta emot?

vi hyr huset vi bor i och det är väldigt billig hyra, och jag har inte råd att flytta eller att skaffa mig en lägenhet.

Och det är inga barn inblandade i det för vi har inga, utan vi har bara hundarna som hon har tagit med sig tyvärr.

jag vet inte vad jag ska göra så snälla hjälp mig Med vänlig hälsning Tomas

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För det första behöver avgöras om bostaden är samboegendom eller enskild egendom. Om bostaden har tillhört någon av er sedan tidigare, innan ni blev sambos, tillkommer bostaden på denna persons lott.

Vid en eventuell bodelning av sambos kan den sambo som bäst behöver bostaden eller bohaget, ha rätt till att få denna egendom på sin lott vid bodelning. En förutsättning för att en sambo ska få ta över en bostad som tillhör den andra sambon, dvs. bostaden har inte varit samboeegendom, är förutsättningen att ett sådant övertagande med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt. Detta framgår av Sambolagen 16-17§§.

Vid en sådan skälighetsbedömning ska flera faktorer beaktas. Bland annat om en person har ensam vårdnad över barnen, om bostaden är handikappanpassad samt andra vägande skäl. Man får vidare ta hänsyn till bostadens kostnad, samt personens faktiska möjlighet att ha råd med bostaden, samt vidare personens möjlighet att faktiskt skaffa sig nytt boende (exempelvis om personen kommer få kunna få lån på banken etc.). Att personen har hundar är någonting jag personligen inte hört anses som vägande skäl!

För vidare hjälp i frågan råder jag er att få hjälp av bodelningsförättare avgör frågor vid bodelning, något som framgår av Sambolagen 26§, för det fall ni inte kommer överens om utgången.

Hoppas att svaret hjälpte dig, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare