FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/03/2018

Rätt att överlåta hyresrätt under bodelningsfrist

Hej!

Jag behöver hjälp med en fråga gällande samboegendom och när ett samboförhållande räknas att ha upphört. Jag och min före detta sambo flyttade gemensamt till en hyresrätt för 1.5 år sedan, vi fick den med hjälp av min bostadsköplats, och vår nya värd ville bara skriva kontrakt med mig som var huvudsökande. Min före detta sambo fick dock såklart vara folkbokförd på adressen, men bara jag på kontraktet. Redan efter ett halvår gjorde vi slut och han flyttade ut och tillbaka till sin hemstad 70 mil bort. Där har han bott sedan dess (juni 2017). Dock har han inte skrivit sig där utan står fortfarande folkbokförd i "min" lägenhet. Vi är inte ovänner och han säger att han inte vill åberopa övertagande av hyresrätten, utan att den är min. Jag som känner att lägenheten inte passar mig ensam vill gärna försöka byta denna. Det jag undrar är, kan jag göra det? Tänk om han ångrar sig och säger att han visst vill att lägenheten ska bodelas?

Vårt förhållande har ju varit avslutat länge, men har läst i lagboken att den ena sambon inom 1 år har rätt att åberopa bodelning, och även om vi är isär har han ju varit fortsatt varit skriven här - har då ens tiden börjat räknas? Dock har han sedan han for arbetat på den andra orten, är det bevis nog på att vi levt isär och då att ett år har passerat i juni?

Han säger ju att det är min lägenhet, men jag vill inte att det ska bli problem om han ångrar sig. Hoppas ni förstår min fråga.

Vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej, och vad roligt att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Såsom jag förstår dig så är det två olika saker som du undrar 1) räknas ni fortfarande som sambor i sambolagens mening och 2) kan du byta hyresrätten utan problem med sambolagen. Jag kommer att redogöra för detta nedan.

Är ni fortfarande sambor?
Sambolagen säger att samboförhållandet tar slut när någon av parterna flyttar (2 § SamboL), eller gör slut (1 § SamboL). En annan sak är att det föreligger en presumtion om att ni fortfarande lever som sambor så länge ni är folkbokförda på samma adress. Det betyder att det är den part som vill hävda att samboförhållandet upphört (att sambolagen inte ska tillämpas) som har att bevisa att den andre parten faktiskt flyttat, eller att man gjort slut. Om din före detta sambo arbetar på en ort som gör det orimligt för honom att han skulle bo i lägenheten utgör det givetvis bevis på att han faktiskt flyttat (70 mil är sannolikt att räkna som ett orimligt pendlingsavstånd). Även annat, exempelvis sms eller facebook-konversationer där ni pratar om flytten eller att han flyttat styrker det faktum att han flyttat. Kanske har ni också pratat om att ni har gjort slut via en chatt, mail eller via sms? Detta är då tillräckliga bevis.

Hur räknas tidsfristen för att begära bodelning?
Eftersom du behöver styrka att ni gjort slut eller att han flyttat så är det från det datum som du lyckas styrka detta som gäller som beräkning av 1 års fristen (8 § SamboL). Om du lyckas styrka att det skedde i juni så gäller juni. Om du kan styrka att ni gjorde slut redan innan han flyttade så gäller det datumet.

Sambolagens inverkan på vem som har rätt till hyreslägenheten
Det låter som att din f.d. sambo menar att 22 § SamboL kan tillämpas. Den gäller dock bara om hyresrätten inte är att betrakta som er samboegendom. Som jag förstår det på dig så flyttade ni dock in i hyresrätten i avsikt att gemensamt bebo den, vilket innebär att hyresrätten är samboegendom (3 § SamboL). Vid en eventuell bodelning är det därför 16 § SamboL som gäller, och enligt den är det den sambo som har det största behovet av hyresrätten som har rätt att få lägenheten i en eventuell bodelning. Det verkar inte som att det finns någonting alls som talar för att han har ett behov av lägenheten (han verkar varken bo eller arbeta på den aktuella orten). Det är således en stor sannolikhet att du skulle få lägenheten, även om han skulle åberopa en bodelning.

Kan du begära ett byte av lägenheten eller måste du vänta?
Att hyresrätten är att betrakta som er samboegendom medför att du måste redogöra för denna tills bodelningen gjorts, eller fristen löpt ut (11 § SamboL). Enligt 23 § SamboL så behöver du samtycke från din före detta för att du ska få överlåta hyresrätten till annan innan bodelningen är färdig.

Mitt förslag
Det absolut bästa alternativet i mitt tycke är att din f.d. sambo skriftligen samtycker till att du överlåter lägenheten genom byte, han tycks medgörlig till att du ska få behålla hyresrätten så detta kanske är ett vettigt alternativ för er. Du kan då överlåta hyresrätten till annan utan problem från sambolagen.

Om han vägrar att ge ett sådant samtycke så tycker jag att det är dumt att du sitter och väntar ut bodelningsfristen, eftersom du med största sannolikhet kommer att få hyresrätten på din lott vid bodelningen (du har störst behov av den) så kan du begära bodelning och få det överstökat snabbare. Går han då inte med på att du ska få överta hyresrätten så kan du ansöka om en bodelningsförrättare vid tingsrätten, du hittar mer information om hur du gör det här.

Jag hoppas att jag har besvarat dina frågor, och har du några ytterligare funderingar så är du välkommen att höra av dig till oss igen!

Många vänliga hälsningar,

Josefin TjernellRådgivare