FrågaKÖPRÄTTKöplagen29/04/2017

Rätt att kräva förskottsbetalning/Kredit

Hej!

Jag har ett hypotetiskt scenario som jag hoppades ni kunde svara på!

Två företag (köpare och säljare) har ingått avtal om köp av ett varuparti. Emellertid sägs inget i avtalet om när betalning ska ske. Det blir tvist om detta strax innan det är dags för leverans. Det säljande företaget vill ha förskottsbetalning annars vägrar de att leverera. Det köpande företaget går absolut inte med på detta utan kräver tvärtom att få 30 dagars kredit räknat från leveransen. Vad är den rättsliga lösningen på denna konflikt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

10 § st. 1 Köplagen (KöpL) stadgar att om inget har avtalats så är ett köp ett kontantköp.

Enligt 49 § KöpL så ska en köpare inte behöva betala innan varan hålls honom förhanda eller i enlighet med avtalet ställs honom till förfogande.

Om det säljande företaget av någon anledning förväntar sig att köpare ska ligga i dröjsmål med betalningen har de rätt att använda sig av sin stoppningsrätt. Detta antingen genom 61 § KöpL då köparen fortfarande är ekonomiskt levande, eller genom 63 § st 4 KöpL då gäldenären är insolvent.

Det finns i svensk lag ingen bestämmelse som säger att en köpare har rätt till kredit. En kredit gäller endast om den är inkluderad i avtalet. Är er motpart en annan näringsidkare kan ni åberopa 49 § KöpL som stöd för detta.

Jag hoppas detta besvarar er fråga, om ni har några ytterligare frågor ber jag er att kontakt oss igen.

Vänligen,
Lawline RådgivareRådgivare