FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag13/03/2014

Rätt att ingå avtal för bolags räkning

Hej ! Om en person som icke är knyten till ett företag juridiskt men som skrivit på ett avtal går det att ogiltigförklara det avtalet ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du undrar huruvida en person utan juridisk anknytning till ett bolag kan ingå bindande avtal för bolagets räkning.

Vem som kan ingå avtal för ett bolags räkning beror delvis på vilken form bolaget har. Om det rör sig om ett aktiebolag ger aktiebolagslagen styrelsen (8 kap 35§), verkställande direktören (8 kap 36§) och eventuella särskilda firmatecknare (8 kap 37§) rätt att företräda bolaget och teckna dess firma.

Om det rör sig om ett handelsbolag har var och en av bolagsmännen enligt 2 kap 17§ HBL rätt att företräda bolaget om inte något annat följer av bolagsavtalet.

Vidare anses anställda på ett företag ha rätt att företräda bolaget inom ramen för sin anställning, t.ex. har en inköpsansvarig på ett företag rätt att träffa vissa avtal om inköp för företagets räkning. Detta följer av 10§ avtalslagen och kallas för ställningsfullmakt.

Även en person som saknar juridisk anknytning till ett bolag kan befullmäktigas att ingå avtal för bolagets räkning. Viktigt att tänka på är att en fullmakt inte behöver ha skriftlig form utan även kan ges muntligt, en sådan fullmakt kallas för en osjälvständig fullmakt. Vidare kan en fullmakt anses ha uppkommit genom att man tidigare har tolererat att någon handlat för ens räkning, här tas hänsyn till om detta t.ex. förekommit under en längre tid och vid upprepade tillfällen. Man talar då om att det föreligger en toleransfullmakt. Bestämmelser om sådana fullmakter finns inte i lagregler utan har uppkommit genom praxis.

Om en person saknar juridisk anknytning till ett bolag och fullmakt ej föreligger kan denne inte ingå avtal för bolagets räkning. Detta följer av den allmänna rättsprincipen att två parter inte kan träffa ett avtal som medför bindande verkningar för tredje man. Ett sådant avtal blir ogiltigt och kan alltså inte göras gällande mot bolaget.

Vänligen,

Tom SundinRådgivare