Rätt att hyra ut i andra hand?

Hej!

Jag jobbar och bor i en hyresrätt i min stad men vill flytta till Stockholm. Om jag skulle få en lägenhet i Stockholm, kan jag då hyra ut den i andra hand t ex 6 mån och bo kvar i min gamla under tiden? För att hitta ett nytt jobb i Stockholm.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du som bor i första hand måste ha hyresvärdens tillstånd för att du ska kunna hyra ut lägenheten lagligt. Hyr du ut utan tillstånd riskerar du att förlora lägenheten. Vill inte hyresvärden ge dig sitt godkännande kan du pröva att vända dig till Hyresnämnden, de kan nämligen godkänna andrahandsuthyrning även om värden nekat. Emellertid godkänner Hyresnämnden bara uthyrning i andra hand när det finns beaktansvärda skäl för det (det kan röra sig om ålder, sjukdom, tillfälligt arbete eller studier på annan ort, längre utlandsvistelse eller särskilda familjeförhållanden). Vidare måste andrahandshyresgästen vara en skötsam person.

Lawline RådgivareRådgivare