Rätt att hyra ut fastighet innan tillträde för ny ägare?

Hej,

Jag har en fråga angående fastighetsrätt. Jag har skrivit ett köpeskontrakt för att sälja en stuga, där köparen skrivit på kontraktet. Jag har även hyrt ut stugan till några bekanta innan tillträde skett. Därför unddrar jag nu om jag har rätt till att behålla hyran eller måste jag dela den med köparen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Utifrån de omständigheter du angivit ser jag inget som hindrar dig från att ta emot hyran i vanlig ordning. Om du gjort en laglig uthyrning har du rätt till hyran enligt ert hyresavtal. Äganderätten för huset går över till köparen först på tillträdesdagen, så all hyra som avser perioden innan tillträdet tillfaller alltså dig.

Tveka inte att höra av dig till oss igen nästa gång du har en juridisk fråga!

Vänliga hälsningar,

Samuel KarlssonRådgivare