Rätt att hyra lägenhet trots att man äger en BR?

Jag äger en bostadsrätt.Jag har stått länge i hyreskö och har erbjudande om lägenhet nu. Min dotter ska flytta hemifrån och vill ha denna hyreslägenhet.Kan jag stå på 2 lägenheter? Måste jag folkbokföra mig på hyreslägenheten?

Lawline svarar

Hej! Jag har tidigare svarat på en liknande fråga (länk: http://lawline.se/answers/17352). Svaret där är i stora delar aktuellt även för dig så läs gärna det tidigare svaret.

I korthet så är det upp till hyresvärden om denne vill acceptera dig som hyresgäst trots att du äger en bostadsrätt och eventuellt inte folkbokför dig på hyreslägenheten. Att stå på två lägenheter är alltså inte olagligt. Många hyresvärdar kräver dock intyg på att man sålt sin tidigare bostad innan man får teckna ett nytt hyreskontrakt. Tillåter hyresvärden ändå dig att teckna kontrakt lär hyresvärden vilja se intyg på att du har tillräckligt god ekonomi för att ha råd med båda bostäderna.

Som jag tolkar din fråga har du inte för avsikt att bo i lägenheten. Om du inte har behov av lägenheten kan detta utgöra en grund för hyresvärden att säga upp hyreskontraktet. Äger man en annan bostad i samma stad talar detta starkt för att man inte har behov av en andra lägenhet. Om du får teckna hyreskontrakt bör du alltså vara medveten om att det faktum att du inte själv bor i lägenheten kan leda till att kontraktet sägs upp.

Slutligen kan sägas att du enligt folkbokföringslagen ska vara folkbokförd där du är bosatt.Du bör även kolla med din bostadsrättsförening då det många gånger framgår av stadgarna att bostadsrättsinnehavaren ska vara folkbokförd i bostadsrätten.

Återkom gärna till Lawline om du har fler frågor!

Ronja KleiserRådgivare