Rätt att frånträda köp av bostadsrätt på grund av försenat tillträde

Hej!

Jag har en fråga rörande inflyttningsdatum på en nyproduktion vi har köpt. När vi skrev kontrakt i maj 2017 var det sagt att datum för tillträde skulle vara årsskiftet 2018-2019. Sedan efter ett par månader såg vi av en slump på deras reklamskylt invid byggplatsen att tillträde skulle vara sommaren 2019, vilket för oss är stor skillnad på när man får flytta in. Vi hörde av oss till Veidekke som är ansvariga och fick då till svar att det kommer troligen bli i april 2019. Och idag står på hemsidan står beräknad inflytt 2019. Det här känns otroligt luddigt! 2019 kan ju betyda vad som helst. I vårt avtal står det "datum för tillträde enligt överenskommelse". Jag undrar, får man vara så otroligt luddig och svepande i ett kontrakt och i den information som vi får kring beräknad inflyttningsdatum? Eller kan man bryta ett avtal utifrån luddig information kring datum för inflyttning? Det hela blir ju en tolkningsfråga men utifrån vår upplevelse så var den muntliga överenskommelsen att inflyttning skulle vara årsskiftet 2018-2019 när vi skrev på avtalet i maj 2017.

Otroligt tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej! Tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Jag förstår er fråga som så att ni funderar kring huruvida det finns möjlighet att frånträda ett köp av nyproducerad bostad.

Till att börja med regleras dessa frågor bland annat genom bostadsrättslagen (BrL).

Av frågan framgår inte riktigt huruvida ni har ingått ett förhandsavtal, ett köpekontrakt eller ett upplåtelseavtal som ni nu eventuellt avser att frånträda, varför jag tyvärr inte har möjlighet att ge ett mer specifikt svar. Generellt sett gäller att köparen har rätt till skälig nedsättning av årsavgiften till föreningen för den tid som köparen inte kunnat nyttja bostaden.
(7 kap. 3 § BrL).

Som huvudregel i svensk avtalsrätt gäller att avtal alltid ska hållas. Köparen kan dock få rätt att frånträda köpet och säga upp bostadsrätten om dröjsmålet med tillträdet är av väsentlig betydelse för köparen och dröjsmålet inte beror på köparen själv. Vad som är av väsentlig betydelse framgår inte riktigt av praxis, utan detta avgörs genom en omständighetsbedömning i det enskilda fallet. I ert fall skulle man möjligtvis kunna argumentera för att dröjsmålet med tillträdet är av väsentlig betydelse för er i och med den stora förskjutningen av tiden för tillträdet. Uppsägningen får som verkan att bostadsrätten återgår till föreningen och att köparen får skälig ersättning för detta. Detta motsvarar i princip marknadsmässig ersättning. Om bostadsrätten har förlorat i värde sedan upplåtelsen räcker därför inte uppsägningen i sig för att köparen ska gå skadefri.
(7 kap. 3 § och 29 § BrL).

Det ni bör fundera på är på vilken part försumligheten ligger hos - är det på byggherren eller är det på bostadsrättsföreningen? Den stora variationen för tillträdesdatumet tyder på att det är bostadsrättsföreningen som har varit försumliga. Köparen har nämligen också rätt till skadestånd om dröjsmålet beror på försumlighet hos föreningen.

Om ni behöver vidare hjälp med att se över det avtal som ni har ingått för att undersöka möjligheterna att frånträda köpet rekommenderar jag er att boka tid med en av Lawlines jurister. Tid- och prisinformation hittar ni här.

Hoppas att ni har fått svar på era frågor!

Med vänlig hälsning,

Linn ÖstmanRådgivare