Rätt att frånträda förhandsavtal på nyproducerad lägenhet

Har tecknat ett förhandsavtal där säljaren anger att tillträde kommer att ske från kvartal tre till kvartal fyra 2018. Upplåtelseavtal inte tecknat.

Har jag rätt att frånträda avtalet.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Pacta sunt servanda

Generellt brukar man inom avtalsrätten använda sig av uttrycket pacta sunt servanda vilket är latin och betyder att avtal ska hållas. Utgångspunkten för båda parter som ingår ett avtal ska alltså vara att avtalet ska hållas. Från denna huvudregel finns ett antal undantag. Exempelvis så kan parterna ha avtalat om att ett avtal ska sägas kunna sägas upp under vissa förutsättningar.

Mina utgångspunkter

Utifrån hur du formulerat din fråga så utgår jag ifrån att det rör sig om en nyproduktion. Eftersom jag inte sett ditt förhandsavtal så vet jag inte exakt hur det ser ut men jag kommer basera svaret utifrån att det inte finns någon klausul i själva avtalet som ger dig rätt att frånträda det.

Om förhandsavtal

Vid nyproduktion av bostadsrätter så brukar man först teckna ett förhandsavtal och, när det närmar sig tillträde, även ett upplåtelseavtal. Genom förhandsavtalet förbinder sig bostadsrättsföreningen att upplåta en lägenhet till den som de tecknar avtalet med. Det är helt enkelt ett löfte om att du ska få köpa en bostadsrätt.

Vad ett förhandsavtal ska innehålla

Reglerna om förhandsavtal och vad de ska innehålla finns i 5 kap bostadsrättslagen (BrL). Detta typ av avtal är ett avtal med formkrav. Det innebär att om någon av uppgifterna saknas så blir hela avtalet ogiltigt. Vilka punkter som måste finnas med återfinns i 5 kap 3 § BrL, regeln om att avtalet blir ogiltigt finns i samma kapitel men i 4 §.

Det gör att ditt avtal kan vara ogiltigt

En av punkterna som måste finnas med är "beräknad tidpunkt för upplåtelsen". Exakt hur specifik denna tidpunkt ska vara ger lagen inga svar på men läser man lagens förarbeten och kommentarer till lagen så anges det att tidpunkten inte bör vara mer än ett par veckor.

Eftersom er beräknade tidpunkt är mer än ett par veckor (snarare ett par månader) så finns det goda möjligheter att hävda att avtalet är ogiltigt. Är avtalet ogiltigt så innebär det att du ska få dina pengar tillbaka – om du betalat in något.

Det låter som om det finns möjlighet för dig att få förhandsavtalet ogiltigförklarat. Går säljaren inte med på detta så får man väcka talan i tingsrätt som får pröva saken och döma i frågan. Vill du ha hjälp med att granska förhandsavtalet eller bli företrädd gentemot säljaren så rekommenderar jag att du kontaktar våra jurister på www.lawline.se/boka alternativt mailar till bokning@lawline.se

En tvist av denna typ omfattas oftast av rättsskyddet i din hemförsäkring.

Med vänliga hälsningar

Louise BeskowRådgivare