Rätt att förordna om kvarlåtenskap genom testamente

Jag har inga barn men är gift med en man som har en son. Har jag rätt att testamentera tavlorna efter min mamma till vem jag vill och även resten av mina saker även om min make dör före mig?

Kan jag testamentera bort det jag äger så ingen av mina systrar eller syskonbarn ärver mig?

Med vänlig hälsning

Ewa

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv och testamente återfinns i Ärvdabalken (ÄB), här. Den som har fyllt 18 år har rätt att förordna om sin kvarlåtenskap genom testamente. Du har således rätt att testamentera tavlorna samt allt annat du äger till vem du vill. Endast om du hade haft egna barn hade de kunnat klandra testamentet ett sådant testamente för att få rätt till sin laglott.

Vidare kan en persons rätt att förordna om sin kvarlåtenskap genom testamente inskränkas av den så kallade basbeloppsregeln, ÄB 3:1 st. 2 (här). Denna regel blir endast aktuell om du skulle gå bort före din make. Regeln stadgar den efterlevande maken alltid har rätt att ur kvarlåtenskapen efter den avlidna maken, så långt kvarlåtenskapen räcker, få egendom till så stort värde att den tillsammans med egendom som den efterlevande maken erhöll vid bodelningen eller som utgör den makens enskilda egendom motsvarar fyra gånger det gällande prisbasbeloppet.

Denna regel hindrar inte att du skriver ett testamente och förordnar om att kvarlåtenskapen efter dig ska tillfalla någon annan än din make, utan fungerar endast som en slags säkerhet för den efterlevande att påkalla efter den förstes dödsfall.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare