Rätt att få ut semesterdagar i pengar vid avskedande?

Hej

Jag har arbetat på ett jobb i 1 års tid.

Jag blev avskedad från jobbet då jag hade tagit pengar från företagets kort. Jag erkände till min chef och blev avskedad. Pengarna fick de tillbaka genom att dra av min sista lön. Innan jag blev avskedad ansökte jag om semester på 25 dagar. Men jag vet inte ifall de blev godkända.

Men jag undrar har jag ändå rätt att få semester ersättning då jag har tjänat ihop mina semester dagar.

Vågar inte fråga min gamla chef då jag fick sparken av en ful grej jag gjorde.

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga.

De semesterdagar du har arbetat in har du rätt att få ut ersättning för. Det framgår av 28 § i Semesterlagen. Ersättningen ska normalt utbetalas senast en månad efter att anställningen upphörde, se 30 § samma lag.

Så om du tjänat in semesterdagarna innan du avskedades (det är olika om semesterdagarna tjänas in året innan de tas ut, eller om intjänandeår och semesterår är samma, då har du än inte tjänat in alla 25 dagarna för i år) så har du rätt få ut dem i pengar.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare