FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt18/07/2015

Rätt att beskära grannes träd

Hej,

Jag undrar vad jag har för rättigheter att vidta då vår granne har ett stort Körsbärsträd som hänger över tomtgräns och hänger över våra växter och träd.

Deras träd har varje år stora problem med bladlöss och det stoppar all vår växtlighet på vår sida som står under detta träd och även de får dessa bladlöss.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har valt att vända dig till Lawline med din fråga.

När det gäller rättsförhållanden rörande fast egendom aktualiseras Jordabalken, vilken du hittar här. Du har enligt Jordabalken rätt att ta bort en rot eller gren (dock inte en stam) som tränger in från en grannfastighet på din fastighet om detta medför en olägenhet för dig. Eftersom trädet är angripet av bladlöss och det orsakar en försämrad växtlighet på din fastighet anses kravet på att det ska medföra en olägenhet för dig vara uppfyllt. Lagen säger emellertid att om åtgärden att ta bort en rot eller en gren kan väntas medföra betydande skada för din granne, måste du först ge honom eller henne möjlighet att själv vidta den planerade åtgärden innan du gör det (se https://lagen.nu/1970:994#K3P2S1).

Du bör alltså först bereda din granne tillfälle att själv beskära körsbärsträdet så att det inte längre medför en olägenhet för dig. Din granne ska då få skälig tid på sig att göra detta, vilket tidigare har ansetts vara cirka sex månader. Om din granne inte vidtar åtgärden inom sex månader är det alltså fritt fram för dig att ta bort grenar eller rötter som tränger in på din tomt. Det är dock viktigt att du är försiktig när du gör detta så att du inte skadar trädet mer än nödvändigt eftersom ett sådant förfarande kan medföra skadeståndsskyldighet för dig. Ett tips är därför att anlita någon som professionellt arbetar med att beskära träd.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Är det något mer du undrar eller funderar över är du välkommen att ställa ytterligare frågor till Lawline.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare