Rätt att behålla felaktig utbetalning till företagskonto

Hej,

Min fråga gäller återbetalning av en felaktig utbetalning.

Ett företag har flera obetalda fakturor till min enskilda firma, jag anlitade ett inkassobolag och efter en tid gick företaget i konkurs. För en månad sedan fick jag en inbetalning markerad endast "bankgiro" på en summa som stämde ganska väl överens på några fakturor, + ränta antog jag. Jag frågade mitt inkassobolag som inte ännu svarat om det var dem som gjort utbetalningen.

Jag bokförde summan, betalade moms, skatt och annat. Sedan fick jag ett kravbrev med hot om kronofogden från länsstyrelsen att det var en felaktig utbetalning. Ingen förklaring, inget förvarnande.

Betalningen var alltså inte avsett till mig. Men jag har nu gjort av med nästan hela summan- i god tro- och har inga pengar att betala tillbaka.

Med vilken rätt kan de kräva summan när jag var så övertygad om att de var mina?

Lawline svarar

Hej,

Under vissa förhållanden kan man få behålla en felaktig utbetalning, enligt den juridiska principen condictio indebiti. Principen innebär att om du som mottagare av den felaktiga betalningen varit i god tro (du trodde att betalningen var riktig) så behöver du inte betala tillbaka pengarna. Bedömningen om god tro föreligger görs dock inte enbart på vad du själv anser eller påstår. En domstol skulle göra en bedömning av frågan utifrån de faktiska omständigheterna i just din situation, samt bevisningen som finns i målet.

Omständigheter som har betydelse och talar för god tro är bl.a. om du har inrättat dig utifrån att betalningen var korrekt (t.ex. har spenderat pengarna), om det har dröjt lång tid mellan utbetalningen och återkravet (utbetalaren har varit passiv) och om du har haft sämre möjlighet att överblicka betalningens ursprung än vad betalaren har. Omständigheter i ditt fall som talar emot god tro kan vara att du har ställt en fråga till inkassobolaget om betalningen samt att du är näringsidkare (generellt kan det antas att företag har bättre koll på sina inbetalningar än privatpersoner). Å andra sidan ställs större krav på exempelvis banker och myndigheter att ha ordning och överblick på sina betalningar, vilket kan vara vägande argument till din fördel.

Vilka tiderna mellan betalning, frågan till inkassobolaget och själva återkravet, vad betalningarna avsett samt vilket belopp det varit framgår inte i din fråga. Utan detta underlag är det svårt att bedöma närmare om du har rätt eller inte. Om du vill ha hjälp med denna bedömning samt med att formulera ett juridiskt grundat bestridande till Länsstyrelsen är du välkommen att maila det närmare underlaget jag efterfrågar. Detta skickar du till info@lawline.se så återkommer vi.

Mvh

Rådgivare