Rätt att behålla fastighet som förvärvats innan samboförhållandet

Hej

Jag o min tjej vill flytta ihop till mitt hus som ja ägt i 2 år .

Hon har ett barn som inte är mitt

Och har blivit gravid med mej

Jag undrar om hon flyttar till mej och det skiter sej mellan oss

Kan hon då få behålla mitt hus o ja får flytta ut.

vi blir ju sambos . Och är inte gifta

Behöver man skriva avtal så att ja inte kan förlora mitt hus ifall vi inte funkar ihop om något år eller så . Vill inte förlora huset

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du har köpt en fastighet för två år sedan och att den inte förvärvades för er gemensamma användning.

Bohag och bostad som du och din sambo förvärvat för gemensam användning utgör samboegendom och ska ingå om någon av er begär bodelning vid eventuell separation (3 och 8 § sambolagen). Eftersom du äger huset sedan innan och det inte har förvärvats för gemensamt bruk utgör det inte samboegendom och ska inte ingå vid en bodelning.

Det finns en undantagsregel som ger en sambo rätt att ta över bostaden om det kan anses skäligt med hänsyn till omständigheterna. Detta gäller dock bara hyres- och bostadsrätt varför inte heller den bestämmelsen kan appliceras på ditt fall (22 § sambolagen).

Sammanfattningsvis kan konstateras att hon enligt lag inte har rätt till huset vid en eventuell separation. Med det sagt finns det inget som hindrar er från att skriva samboavtal om ni önskar.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Vänliga hälsningar

Clara GörrelRådgivare