Rätt att avstå arv efter arvlåtarens död?

Hej. Är delägare i ett dödsbo där det finns en sommarstuga och en villa. Jag har inget intresse av varken sommarstugan eller villan och skulle vilja att mina syskon får min del till sin helhet. Vi har inte gjort ett arvskifte än, och undrar om det går att dela upp det redan då och jag s.a.s "ger" min del till dem? Eller måste det alltid delas först jämlikt mellan oss och därefter göras ett gåvobrev?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

En dödsbodelägare har rätt att avstå det arv som annars skulle tillfalla denne. Detta finns inte reglerat i lag men principen är vedertagen i praxis. Arvsavståendet kan lämnas in som en bilaga tillsammans bouppteckningen till Skatteverket (se s. 8-9 i Skatteverkets blankett SKV 461 utgåva 4). Av bilagan bör det framgå att du önskar avstå från arvet till förmån för dina syskon, undertecknat av dig och sina syskon.

Jag hoppas att detta har besvarat din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare