FrågaKÖPRÄTTÖvrigt31/10/2014

Rätt att ångra köp

Hej!

Jag undrar om jag säljer något på blocket tex en jacka. Jag får betalt av köparen och skickar jackan, hon bekräftar att hon fått jackan men är inte nöjd med den och kräver att hon ska ha sina pengar tillbaka. Kan hon göra det?

Mvh Sara

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga!

Beroende på om ni båda är privatpersoner eller om du är en näringsidkare och köparen en privatperson tillämpas antingen köplagen eller konsumentköplagen. Lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler kan vara tillämplig. Endast distansavtalslagen reglerar ångerrätt, medan köplagen och konsumentköplagen reglerar rätt till att häva köpet. Rätten att häva köpet beror på om det finns fel på varan. Ångerrätten kan regleras i avtalet mellan er och då gäller avtalets villkor före köplagen och konsumentköplagen (undantag: villkor till nackdel för konsumenten gäller inte enligt konsumentköplagen, 3 § KköpL). Se 3 § KöpL och 3 § KköpL, https://lagen.nu/1990:931#P3 och https://lagen.nu/1990:932#P3

Köplagen (1990:931)

Om ni inte har reglerat ångerrätten i ert avtal, kan köparen inte ångra sitt köp efter att avtalet har ingåtts. Köparen kan dock hävda att det är fel på varan enligt 17,18 eller 19 §§ KöpL. Dessa fel kan inte åberopas om köparen inte uppfyller sin undersökningsplikt enligt 20 § KöpL.  Även här kan ert avtal gå före KöpL, t.ex. om ni har avtalat om jackans kvalité.

Se KöpL, https://lagen.nu/1990:931

Konsumentköplagen (1990:932)

Enligt konsumentköplagen föreligger fel på varan enligt bestämmelserna 16-21 §§. Påföljderna vid fel på varan är: skyldighet att avhjälpa felet, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får köparen kräva skadestånd, enligt 30-32 §§ KköpL. Eventuellt avtal går före konsumentköplagens regler, om inte villkoren är till nackdel för köparen.

Se KköpL, https://lagen.nu/1990:932

Lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (distansavtalslagen)

Enligt denna lag har konsumenten 14 dagars ångerrätt (2 kap. 10 §). Frågan om lagen är tillämplig beror på om avtalet har ingåtts inom ramen för ett av näringsidkaren organiserat system för att träffa avtal på distans och att kommunikationen uteslutande skett på distans fram till det att avtalet träffas, enligt 1 kap. 2 § distansavtalslagen. Jag har inte tillräckligt med information för att kunna ge ett klart svar på den frågan.

Se distansavtalslagen, https://lagen.nu/2005:59

För att sammanfatta kan rätten att ångra köpet utnyttjas om det regleras i avtalet eller om distansavtalslagen blir tillämplig, annars kan det föreligga rätt att häva köpet beroende på vad som har avtalats eller om det är fel på varan enligt köplagen eller konsumentköplagen.

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare