Rätt andel i kvarlåtenskap

Hej Jag undrar vad som gäller vid dödbodelning. Vi är tre systrar som ska dela på lösöret efter våran far, enligt testamente ska vi dela arvet på 3, jag undra därför om det stämmer att vi kan göra på följande sätt: tex. en tavla som min syster vill ha köper hon för en summa ex 600kr(tavlan är inte värderad utan vi har kommit överens om ett rimligt pris) och jag och min andra syster delar på den summan 300kr var, då får vi varsin tredjedel av föremålet som vi har rätt till, är detta rätt eller ska vi göra på något annat sätt? MVH Britt-Marie

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om det är en kvarlåtenskap på 600kr som skall delas på tre testamentstagare, och kvarlåtenskapen rör en tavla som en av testamentstagarna vill köpa av dödsboet bör beloppet denne betalar bestämmas till 400kr. Detta eftersom att 200kr skall tillkomma vardera testamentstagare.

Om tavlan köps för 600kr förutsätts tavlans värde vara 900kr, vilket då innebär att vardera testamentstagare får 300kr från testatorns dödsbo.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare