Ränta på rättegångskostnader

Jag fick en dom emot mig den 18/6 i en tvist om en till mig såld fuktskadad husbil. Motparten (säljaren) dröjde i drygt 5 veckor med att komma med en fordran på sina rättegångskostnader men krävde mig på ränta från den 18/6. Ska jag tvingas betala ränta även när motparten avvaktar på att inkomma med fordran? Om svaret är JA då kan ju motparterna vänta hur länge som helst med att inkomma med en fordran och således håva in stora summor i ränta! Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

I tvistemål blir den tappande parten ofta förpliktad att ersätta motpartens rättegångskostnader. Enligt rättegångsbalken 18 kap. 4 § stycke 2 innefattar ersättning för rättegångskostnader även ränta på beloppet till dess att betalning sker.

Detta betyder dels att du måste betala ränta, och dels att svaranden inte kan vänta hur länge som helst att kräva in ersättningsanspråket. När de betalar slutar räntan att ticka.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare