Ränta på deposition lämnad till hyresvärd

Har till hyresvärd deponerat tre

månadshyror tot 26400kr sep 2011.

Har jag rätt att få ränta på pengarna?

Summan sattes in på dennes bankgiro

I sep 2011. Tacksam för svar.

Mvh

Johan Lindgren

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

I Sverige gäller att du normalt sett inte har rätt att tillgodoräkna dig räntan från den deposition du erlagt till din hyresvärd. Om du skall ha rätt till detta krävs att ni kommit överens om detta vid avtalets ingående.

Du har dock alltid rätt att få tillbaka din deposition, får du inte det kan du vända dig till kronofogden och ansöka om betalningsföreläggande. Kronofogden hjälper dig då att återfå din deposition. Se till att ha sparat kvitto på depositionen.

Med vänliga hälsningar

Emil BlomqvistRådgivare