FrågaARBETSRÄTTA-kassan 05/05/2017

Ramtidens beräkning efter sjukskrivning

A-kassan har beslutat att jag inte uppfyller ett arbetsvillkor. Om ramtiden som de fastställt flyttas en månad tillbaka i tiden, uppfyller jag ett arbetsvillkor. Min fråga är om de gjort rätt här? Kan de inte lika gärna sätta ramtiden från mars 2013 t o m februari 2014, när min första sjukskrivningsdag var 21 mars 2014?

De har satt ramtiden april 2013 t o m mars 2014.

Hoppas på svar!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ramtiden som A-kassan lägger ut grundas på 15 a § i ALF och avser de närmast tolv månaderna innan den sökande anmält sig hos Arbetsförmedlingen. Ramtiden kan dock sträckas ut ännu längre bak i tiden (s.k. överhoppningsbar tid) i upp till 5 år. 17 a § ALF.

Jag uppfattar att du blivit sjukskriven den 21 april 2014, haft sjukpenning sedan dess men nu blivit utförsäkrad. Innan dess har du förvärvsarbetat, och det är den perioden fram till april 2014 som A-kassan nu ska grunda en ersättningsperiod på.

Din fråga är lite knepig att helt besvara grundad på den information du uppgett, för att kunna ge ett mer specificerat svar behöver jag veta när du anmäldes som arbetssökande och i vilken omfattning du arbetat innan din sjukskrivning, allt detta vägs samman i beräkningen av ramtiden.

Jag råder dig att ta kontakt med din handläggare på A-kassan, förklara din situation och be handläggaren förklara varför ramtiden inte kan sträckas till mars 2013. Om du anser att handläggare gjort en felaktig beräkning av ramtiden bör du begära ut beslutsunderlagen för ditt ärende och granska detta. Handläggare ska ha gjort en tidslinje för vilken din ersättning kan beräknas.

Anser du att kassan fattat ett felaktigt beslut bör du begära om att få det rättsprövat i Förvaltningsrätten.

Hoppas du fått svar på din fråga

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare