Räknas pengar som samboegendom?

Om jag får pengar och ärver pengar det finns inget gåvobrev eller testamente som säger att det är enskild egendom pengarna sätts in på mitt privata konto finns det någon risk att pengarna räknas som sambo egendom om vi flyttar isär vi har varit sambos 20år men är inte gifta vi har barn tillsammans

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler kring vad som är samboegendom och hur egendomen ska delas vid en separation finns i Sambolagen (SamboL).

Det som ska fördelas mellan er om ni flyttar isär är precis som du säger samboegendom. Som samboegendom räknas gemensam bostad och bohag som ni har skaffat för gemensam användning. (3 § SamboL)
Bohag kan exempelvis vara möbler, hushållsmaskiner och andra lösa föremål.
Pengar räknas inte som samboegendom. De pengar som du har på ditt konto är alltså inte samboegendom och ska därför inte delas ifall ni flyttar isär.

Att det inte finns ett gåvobrev eller testamente som säger att pengarna ska vara enskild egendom spelar ingen större betydelse just vid samboskap, eftersom pengar inte räknas som samboegendom.
Däremot om du använder pengarna till att köpa en gemensam bostad eller exempelvis en möbel till ert hem för gemensam användning, så kan föremålet som du köpt för pengarna komma att räknas som samboegendom och kommer då att ingå i en eventuell bodelning mellan er sambos om ni flyttar isär.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare