Räknas ob-ersättning och övertidsersättning vid beräkning av semesterersättning?

Räknas ob-ersättning och övertidsersättning in när semesterersättning räknas ut? Går det att avtala bort?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

Ja, ob-ersättning och övertidsersättning räknas in. På vilket sätt beror på beräkningsmetoderna.

Reglerna kan bara avtalas bort genom kollektivavtal.

Hur beräknas semesterersättning?

Semesterersättning kan sägas vara sådan semesterlön som arbetstagaren inte får ut innan anställningen upphör (28 § semesterlagen).

Semesterersättning beräknas på samma sätt som semesterlön (29 § semesterlagen).

Hur beräknas semesterlön?

Semesterlön beräknas antingen enligt "sammalöneregeln" eller "procentregeln".

Sammalöneregeln kan förenklat sägas vara tillämplig vid normal, fast vecko- eller månadslön (16 § första stycket semesterlagen).

Procentregeln är tillämplig i flera olika fall. Den mest relevanta situationen för din fråga är nog följande: arbetstagarens lön består regelbundet av en fast och en rörlig del om den rörliga lönedelen kan uppskattas till minst tio procent av den sammanlagda lönen under semesteråret (16 § andra stycket andra punkten semesterlagen).

Sammalöneregeln

Semesterlönen enligt sammalöneregeln är "den vid semestertillfället aktuella vecko- eller månadslönen, eventuella fasta lönetillägg samt ett semestertillägg" (16 a § första stycket semesterlagen).

Har arbetstagaren även rörliga lönedelar är semesterlönen för dessa lönedelar tolv procent av arbetstagarens sammanlagda förfallna rörliga lön under semesteråret (16 a § tredje stycket semesterlagen). Med rörliga lönedelar avses t.ex. ob-ersättning och övertidsersättning.

Procentregeln

Semesterlönen enligt procentregeln är som huvudregel "tolv procent av arbetstagarens förfallna lön i en anställning under intjänandeåret" (16 b § första stycket semesterlagen).

Slutsats

Ja, ob-ersättning och övertidsersättning räknas in. På vilket sätt beror på beräkningsmetoderna.

Kan man avtala att ob-ersättning och övertidsersättning inte ska räknas in vid beräkning av semesterersättning?

Enskilda parter kan inte avtala bort de regler jag nu redogjort för (2 § och 2 a § första stycket semesterlagen).

Reglerna kan dock ändras genom kollektivavtal (2 a § andra stycket semesterlagen).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med semesterersättning är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare